Gästrecension: Piraya testar hudvård från Philosophy

Under hösten har både jag och härliga Maja, mer bekant som Piraya i blogg- och Pret-ty-världen, testat ett par produkter från Philosophy nämligen rengöringen Purity made simple och fuktkrämen Hope in a bottle. Maja har varit snäll nog att skriva ett par recensioner om produkterna till Sublimt vilket är jätteroligt! Mina egna recensioner kommer snart också, så att ni kan jämföra våra erfarenheter och resultat (eller brist därav) och på så vis få ett ännu bättre utgångsläge när det gäller om ni själva vill testa Philosophys hudvård.

Men nu över till Majas recensioner, lämna gärna en kommentar om vad ni själva har för erfarenheter av produkten eller om ni också vill vara med och recensera de här produkterna!

pms

Philosophy’s  Purity made simple och Hope in a bottle

När HQ hade 20% rabatt kunde jag inte stå emot att beställa de produkter jag så länge velat testa och som verkade passa min hy utmärkt. Till att börja med innehöll min varukorg betydligt fler (bl.a. hope in a tube och hope in a jar) men samvetet och plånboken korrelerade för en gångs skull. Det som gör märket än mer lockande är ju de fantastiskt stilrena och snygga förpackningarna med fina texter på, ja, jag är en ytlig tjej…

Vid första testen, som var nästintill andaktsfull, av Purity made simple jublade sinnena över både den snälla, mysiga doften som den sköna konsistensen. Kände mig ren i ansiktet och följde glatt upp med hope in a bottle. Nästa tillfälle den sattes på prov, samma kväll, insåg jag att man bör följa rekommendationen att massera in minst 60 sek för att den ska kunna göra sitt jobb och avlägsna makeup och smuts. Då pms (ha ha! underbar förkortning, se nedan) utger sig för att vara en ”one-step facial cleanser” ska inte toner behövas och eftersom jag testar produkter efter dess rekommendationer till att börja med blev det bara kräm igen.

Då jag till vardags använder ytterst lite makeup, max id-foundation och rouge, borde borttagningen av detta inte vara någon match för ens en halvdan rengöring. Det är det inte heller för pms men vid användning av flytande foundation och lite tyngre kvällsmake har jag börjat rengöringen med en gammal trotjänare, dermalogicas precleanse, vilket har behövts och jag skulle aldrig få för mig att använda den på mina känsliga ögonlock.

Sammanfattningsvis; Purity made simple motsvarade hyfsat mina förväntningar och hade nog passat mig utmärkt under sommarmånaderna men närmre höst blir min hy oerhört känslig och då är den inte tillräckligt vänligt sinnad till mitt nylle. Som basic rengöring ja, på plussidan ligger den ljuvliga doften och den sköna konsistensen. Som enda rengöring vid tyngre make eller som rengöring för extremt känslig hy nej!

Att förkortningen blev pms sitter som en keps; mitt utlåtande är ju att den innebär irritation, jag blir ledsen över att ha spenderat pengarna och det är säkert Purity made simple´s fel att jag är ful och fet också…. Däremot, precis som pms, går det över och efter 2 månader inser jag att den nog kan få flytta hem till någon där den passar bättre.

Betyget blir med rödpenna: G+

Så, vidare till hope in a bottle då, inte lika kul förkortning, hb…

Tanken till att börja med var att jag enbart skulle använda denna kräm, både dag och natt, för att få maximalt resultat och utvärdera den helt. Då min hy som sagt är lite känslig emellanåt och jag har en nattkräm jag trivs ypperligt med tänkte jag att mitt ansikte skulle få vila från hb´s exfolierande verkan på nätterna. Användningen av den 2 gånger dagligen bröts alltså efter fyra dagar men inte p.g.a. att den orsakat några problem.

Liksom pms har den en mysig doft som dock är lite skarpare, konsistensen är skön och den går snabbt in i huden vilket är en fördel för en morgonstressare som mig. Som makeup-underlag är den super, den och id trivdes ypperligt ihop och min hy reagerade inte på krämen alls. Den torrhet jag kan känna av gjorde sig inte heller påmind men min återkommande samling av orenheter på hakan hade party ett tag. Efter att ha testat denna ungefär lika länge som pms är jag fortfarande ambivalent; jag kan inte sätta fingret på något jag direkt ogillar men samtidigt gör den inte direkt något för min hy till det positiva. Återfuktar – check, funkar under makeup – check, exfolierar – det vete fasen! Stort minus är också att den inte har någon solskyddsfaktor.

Fröken sätter, med möjlighet att höjas om nästa test ger bättre resultat: VG –

Philosophys produkter har överlag ett högt pris och är inte helt lättfunna, antagligen för att bevara någon slags exklusivitet men exklusivt är inte orden jag skulle använda. Jag avgudar Philosophys dusch- och badprodukter och förpackningarna är jag löjligt förtjust i men till ansiktet, nja. Tror att de kan vara suveräna för vissa men inget speciellt för den stora massan.

Av de produkter jag recenserar här kan jag tänka mig, utan att vara professionell, att pms passar en hy utan direkta problem och som inte är täckt med make, krämen kan säkert göra underverk för en lite tåligare oren hy under längre användning och kombinerat med spf.

//Maja aka Piraya

– – –


Tack för att du ville bidra till mångfalden på Sublimt, härlig läsning!:)

3 responses to “Gästrecension: Piraya testar hudvård från Philosophy

  1. Jag hade Hope in a jar tillsammans med aloe vera-tvätt från Ole Henriksen, och jag gillade krämen starkt! Krämig och go 🙂

  2. Pingback: Philosophy – Microdelivery exfoliation wash «

  3. Pingback: Sublimt » Blog Archive » Philosophy – Microdelivery exfoliation wash

Kommentera

