Dermalogica – Sebum clearing masque

Äntligen! En djuprengörande lermask som faktiskt funkar för min känsliga blandhy. Det är lättare sagt än gjort att få fason på min hy och många är de ansiktsmasker som passerat revy här hemma i den eviga jakten på den där speciella masken, den som ska göra mitt ansikte sådär klart och rent ända nere till benet. Ja, eller nästan.

Dermalogica är, som trogna läsare vet, mitt favoritmärke när det gäller hudvård och det är få produkter ur deras digra sortiment som gjort mig riktigt besviken. Sedan jag började med en daglig hudrutin med Dermalogicas produkter för min hudtyp har jag minskat mina hudproblem med säkert 80% om inte mer. Det är alltså inte så svårt att få mig förtjust i något från Dermalogica. Det är däremot svårt att få mig förtjust i lermasker, de har en tendens att torka ut mitt ansikte på tok för mycket och förvandla det till ett stramande anlete som för tankarna till den beryktade Jocelyn Wildenstein. Föga behagligt med andra ord.

Sebum clearing masque är en relativt ny mask från Dermalogica och den innehåller hudvårdande saker som salisylsyra, koffein, zink, spirea och laktrits(!). För att läsa mer om masken och vad den innehåller, klicka här.

Jag köpte den här för en månad sedan och har sedan dess använt den två gånger i veckan ungefär. Den är vit, tjock och doftar skönhetssalong. Man applicerar ett sparsamt lager över hela ansiktet men undviker som vanligt ögonpartiet och väntar sedan ca 10 minuter innan man sköljer av den med ljummet vatten. Eftersom min hy är känslig och lätt blir röd och får torra små fläckar på kinderna tar jag ett tunnare lager där och lite tjockare i den feta t-zonen. Jag låter också masken sitta i 5-7 minuter istället för 10. Man får prova sig fram till vad som passar just den egna huden, gå på känsla och strunta i bruksanvisningen såvida det inte står klart och tydligt att produkten måste tas bort efter ett visst antal minuter.

Min hy blev synligt klarare och lenare redan efter första omgången och fick en snygg yta att hålla fräsch fram tills nästa gång det var dags för exfoliering och mask. Jag har små porer och tenderar att få stenhårda små inkapslingar längs käklinjen, något som är hopplöst att få bort själv utan är ett jobb för en envis hudterapeut. Jag påstår inte att den här masken tar bort dem, men den har hjälpt till att förhindra att de vuxit sig stora och inflammerade, något jag är väldigt tacksam över.

På det hela taget är jag väldigt, väldigt nöjd med den här masken och kommer fortsätta att använda den. Om man är nyfiken på att testa den rekommenderar jag att man antingen går till en återförsäljare och ber om ett prov för att se om den passar. Prover kan även beställas via Dermalogica-butiken Jersey Beauty.

Pris: Ca 310 kronor
Betyg: VG+

11 responses to “Dermalogica – Sebum clearing masque

  1. Jag funderar starkt att gå över till Dermalogica jag med. Eftersom det är hiskeliga priser på deras produkter vill jag träffa rätt och inte få fel saker. Har fått prova lite olika, men vad rekommenderar du? Jag har hud som blir glansig under dagen. Har också akne från och till, gärna då i forma v stora, djupa, inflammerade bölder. Stora svarta porer också. Samtidigt är jag över 40, så jag borde väl ha ngt för mogen hud? Har du ngt tips? Tvätt, asniktsvatten, samt dag/nattkräm behöver jag. Har redan peeling och olika ansiktsmasker (Tänker också prova denna här). Tacksam för all hjälp jag kan få, proverna jag fick är svåra att utvärdera, de räckte ju till några dagar bara…
    tack på förhand!

  2. Creme-idiot: Jag förstår ditt dilemma! Om jag vore dig skulle jag köpa det här kitet från Jersey: http://www.jerseybeautycompany.co.uk/dermalogica/medibac-clearing-adult-acne-teatment-kit.html Det är ett kit med nya produkter speciellt framtagna för vuxen acnehud, masken jag skrev om tillhör den gruppen. Kitet innehåller produkter som borde räcka i minst en månad och under den tiden kan du förhoppningsvis avgöra om det är något att satsa på. Frakten är gratis från jersey beauty. Lycka till!:)

  3. Tycker det ser ut som att min hudtyp kan vara lite samma som din.(?) (Jag är rödlätt och har känslig hy.) Vilka hudproblem har du fått bukt med när det gäller Dermalogica? Är väldigt nyfiken på att prova, men det är ju lite dyrt.. Vad rekommenderar du om man är torr, lätt blir röd, får utslag och i bland röda, svårklämda finnar?

    Brukar inte kommentera din blogg, men kikar in i då och då, tycker det är kul att du är tillbaka!

  4. Vad härligt att du hittat en som funkar bra. Det är trixigt med djuprengörare på känslig hy, jag har samma problem och vet hur svårt det är…

    Koffein och lakrits förresten, det lät nästan som att man skulle vilja provsmaka🙂

  5. Vad kul att du har hittat en sån bra mask, det är ju lite knepigt det där. Men Dermalogica är verkligen fruktansvärt bra! Deras produkter har helt klart räddat min hy, och jag har hunnit testa en hel del innan. Dermalogica = kärlek!🙂

  6. Mona: Kul att du läser bloggen!:)
    Din hy låter som min tycker jag och för mig har följande produkter funkar bra: Ultra-calming cleanser, Microfoliant, Active moist eller Skin smoothing cream. Det utgör basen som man ska använda varje dag. Därtill använder jag olika masker och peelings som man nästan måste prova sig fram till vad den egna huden tål. Lycka till och hör av dig om du undrar över nåt annat!:)

    Makeupoholic: Ja, det är rena rama snansket man kletar in sig med.;)

    Ida: Ja, de är verkligen livräddare för ledsen hy!:)

  7. Tusen tack för tips! Det blir nog ett provkit sen. 😀 Brukar det bli tull på varorna och vad ligger frakten på?

  8. Mona: Jag har aldrig varit med om att det blivit tull ifrån Jersey beauty. Frakten är gratis dessutom. Lycka till!:)

  9. Cravings! Vill ha!

  10. Kanon, tack!

  11. Pingback: Sublimt » Blog Archive » Guide till Dermalogica: Masker

Kommentera

