Alla dessa skuggor…

MAC har ungefär hur många ögonskuggor som helst och det finns så många olika nyanser att man blir tokig när man försöker få pejl på dem alla. Förutom det ordinarie utbudet så kommer det ju LE-kollektioner titt som tätt med nya färger vilket trasslar till det ännu mer. På det amerikanska skönhetsforumet Specktra samlas världens alla MAC-fantaster och diskuterar, jämför och visar upp sina samlingar och det finns uppenbarligen folk som har alla skuggor som MAC någonsin gett ut. Det finns helt galna samlingar som är värda många tusen dollar och som får ens egen samling att se ut som en droppe i sminkhavet. Gå gärna in på Specktra och kolla in medlemmarnas bilder på sina storslagna samlingar, det är sannerligen fascinerande! Här är till exempel en enastående samling.

Nåväl, nu var det egentligen inte det jag skulle skriva om utan om mina två senaste förvärv till min egen, mycket blygsamma, MAC-samling. Mythology och Retrospeck heter de och är båda i finishen Lustre, vilket på MAC-språk innebär att de är Smoothly pearlized; intensely frosted with deluxe ultra-fine ”conditioned” finish, för att citera deras hemsida. Jag gillar Lustre- och frostskuggorna bäst då jag tycker att de dels är mest lättjobbade och dels ger färgerna en extra knuff. De får liksom ett skimmer och en krämighet som de mattare skuggorna saknar och det är något jag tycker om.

Mythology är en härlig kopparfärg som ger blåa ögon det där extra som får dem att lysa i ansiktet. Den är finemang att svepa över hela ögonlocket med en stor borste för en vardagspiffig look eller som en del av en mer arbetad sminkning. Oavsett hur man använder den är den väldigt tjusig och en nyans som alla borde ha.
Rettrospeck är en highlighternyans i varm beige. Även den är lättanvänd och funkar lika bra ensam som i kombination med andra färger. Tillsammans blir Mythology och Retrospeck superfina, det känns rentav som att de är gjorda för varandra! Jag är fasligt nöjd med båda skuggorna och kommer använda dem mycket i höst. Vilka är dina favoritskuggor från MAC?

5 responses to “Alla dessa skuggor…

  1. Jesus tap dancing christ! Jag är mållös.

  2. min har alltid varit humid. men nu är det nog smoke and diamonds. eller sable and mink. eller mauvement som aldrig sviker. eller kanske cool heat som funkar så bra som accentfärg.
    ja, det går ju inte att välja som du hör.

  3. Dazzlelight! Det är min favvo, och den enda som jag faktiskt använt såpass att jag kommit ner till pannan😉 Det är en highlighterfärg i champagnebeige.

  4. Skuggor i sånna där färger faller jag alltid för och har alldeles för många av, dock inga från Mac dessvärre, men det blir nog ändring snart, hihi.

  5. Retrospeck använder jag nästan alltid som highlighter, tycker den funkar både till varma och kalla skuggor. Jag kan tyvärr inte nämna bara en favorit, har alldeles för många!

Kommentera

