A trip down memory lane…

Ett annat nytt byte som jag gjort via Pre-ty är dessa fina skuggor från Make Up Store. Bloom och Meteor heter dessa tjusiga Cybershadows som har en frostig finish och faktiskt påminner mycket om MAC´s frostiga skuggor både i textur och finish. Ett bra alternativ till de som inte har nära till en MAC-disk men däremot till en MUS-butik. Bloom är en orangeaprikos nyans som är sådär perfekt till alla ögonfärger men som speciellt lockar fram det blåa i blå ögon. Jag minns att sådana här nyanser var fasligt poppis när jag växte upp under 1980-talet, alla svepte terracottapuder och orange skuggor över ansiktet i desperation att se ut som tagna ur en Madonna-video. Att resultatet mest påminde om nån tacky brud i en ZZ Top-video spelade inte så stor roll. Senast jag hade en sådan här färg på ögonskugga var runt 1986 då man fick med en sådan med tidningen Frida, minns att jag var väldigt förtjust i den och kladdade på mina 12-åriga ögonlock som om det inte fanns en morgondag.

Nu är återigen en orange skugga i min ägo och jag blir både förtjust och nostalgisk. Den är verkligen superfin på mina ögon, jag lovar att göra en EOTD och visa er! Meteorit är en ljus, beige-vit skugga som passar sådär jättebra som highlighter under ögonbrynet eller i inre ögonvrån. Även den är en färg som jag har nostalgiska minnen till. Nån gång runt 1988, då jag var 14 år, gav H&M ut en gratistidning med olika sminkningar inspirerad av kändisar. Madonna hade just då en look som var väldigt enkel, men effektful. Ljus hy, en skimrande ljus skugga över hela ögonlocket upp till brynet och massa svart eyeliner och mascara. Till det ett par knallröda läppar. Jag inskaffade dessa produkter (givetvis H&M´s egna) och övade, övade och övade på att få till samma tjusiga make up som tjejen i tidningen och Madonna. Det gick väl sådäääär, men det var en sminkning som hängde med mig i många år och som fortfarande är en look som jag älskar och gärna tar till ibland.

Det här blev ett inlägg som mer handlade om mina sminkminnen än skuggorna jag faktiskt bytt till mig i nutid, men ni för ha fördragsamhet med en gammal bloggerska.😉

3 responses to “A trip down memory lane…

  1. På din swatch ser det ut som att färgerna är väldigt lik min duoskugga från Clinique, sunburst..🙂

  2. Vad kul att du gillade dem!🙂

  3. när var det som man hade vit ögonskugga över hela den rörliga delen på locket? med en skarp vit kant? man kan fortfarande se den på stan ibland.
    men maaaalin! du väckte sminknostalgikern i mig!

Kommentera

