Sukí – Butter creme salve

Den här väldoftande krämen för torr och ledsen hud klickade jag glatt hem från Satines rea förra veckan. 95 kronor kändes som ett överkomligt pris för en otestad produkt. Såhär står det om den på Satine:

Butter Cream Salve främjar intensiv läkning, cellförnyelse,ger omedelbar återfuktning och lindring. En kraftig salva som du kan använda på armbågar, torra fötter och händer, samt idealisk till nagelband som tenderar att självspricka!

Visst låter det som en bra grej? Jag har smetat in den här krämen både på mina fnasiga armbågar, torra hälar, nagelband och i ansiktet(!) och den funkar varthän den än drar fram! Visst, den är rätt smörig och det tar ett tag innan den sjunkt in helt i huden men det är det värt eftersom den faktiskt fungerar precis så effektivt som den lovar göra. Konsistensen är som en blandning av smör och sorbetglass, jag vet – det låter inte klokt, men så är fallet. En väldigt kompakt men samtidigt lättsmält kräm som blir oljig när man masserar in den. En riktigt bra allround-kräm att ha hemma och mycket mysigare än The Balm som jag införskaffade i vintras. Det finns dock två saker som drar ner betyget ett snäpp, dels doftar den väl starkt vilket jag tycker är nackdelen med alla SUKÍ-produkter, visst jag gillar citrus men det tenderar att bli rent hysteriskt om man ska använda sig av flera produkter samtidigt. Är man känslig för starka dofter är det här inte en serie jag rekommenderar hur bra de än är. Den andra nackdelen är burken. En glasburk är fin att se på och miljövänlig, men den är inte hygienisk eller enkel att få fram salva ur. Men då alla andra av SUKÌs krämer kommer i glasförpackningar kan de ju inte gärna ha den här i en plasttub, kanske en pumpflaska hade fungerat trots att salvan är tjock?

Pris: 189 kronor, just nu 95 kronor på Satine.se
Betyg: VG

Kommentera

