Kanebo – 38 C Silk performance mascara


This is ”the shit”…

Den här mascaran har ju blivit en modern klassiker i sminksammanhang och jag vet inte hur många positiva omdömen jag läst om den under under åren, men jag hade tills för ett tag sedan aldrig själv testat den. Med andra ord var det på tiden och när jag fick en av min mor (som shoppat flerpack på taxfree) blev jag eld och lågor och satte genast igång att testa! Nu har jag använt den under ett par veckor och det här är mitt omdöme:

VÄRDELÖS!
Den här mascaran måste vara en av de absolut sämsta jag någonsin testat. Borsten är pytteliten och går inte att måla ordentligt med utan tjänar mest till att kladda runt mascaran på fransarna och dela upp dem i 4-5 sektioner av spindelben. Resultatet är allt annat än snyggt och hur jag än försöker lyckas jag inte få det att se ens okej ut. Har man dessutom väldigt raka fransar som måste böjas med tång för att synas är det ännu värre, för mascaran är så tung och kladdig att varje tillstymmelse till böj slaknar fortare än kvickt.

Nästa fasa kommer när den ska tvättas av. Vid första åsyn låter det rätt fiffigt med en mascara som bara behöver 38-gradigt vatten för att lossa, men när man i realiteten oftast har annat smink som behöver andra produkter för att lossa innebär det att man ändå måste ta fram ögonmakeremovers, bomullsrondeller eller vad man nu använder. Det enda som händer är att mascaran förvandlas till klumiga korvar på fransarna och måste dras av på ett rätt våldsamt vis för att inte leta sig in i ögat och irritera. Därtill måste man då köra samma avsminkningsrutin som vanligt, för annars får man ju inte bort foundation, skuggor, eyeliner eller vad man nu har på ögonen – det är ju ändå rätt sällan som man bara har mascara. Nej, det här är nästan ännu värre än min tidigare hatmascara Great lash från Maybelline och jag rekommenderar verkligen inte någon att köpa den. Stay away, I tell you!

Pris: Ca 200 kr
Betyg: IG

19 responses to “Kanebo – 38 C Silk performance mascara

  1. OJ oj oj, det var ord och inga visor! Tråkigt att den inte var något för dig😦
    Jag håller på att testa Cliniques nya variant på 38C, som också löser sig i varmt vatten. För mig funkar den jättebra, men jag använder iofs min vanliga ansiktstvätt för att ta bort allt smink inklusive mascara, så jag vet inte hur den skulle uppföra sig med remover..🙂

  2. Jag har länge funderat på att prova Kanebos men jag tror jag avstår efter ditt omdömme🙂
    Tror Cliniques kan vara bättre trots att deras mascaror inte brukar göra några större underverk på mina hypnôse-älskande ögonfransar.

  3. Hahahaha, vilken underbar recension, det var ord och inga visor! Jag har också testat den (för några år sen) och jag gillade den sådär… den lilla borsten gör ju att man får precision, men man får jädrarimig jobba för att få dit mascaran (oj svor jag nu?). F’låt!

  4. Maria: Det ska bli kul att läsa din recension om Cliniques variant sen! Det är ju bra om det finns nån annan variant på temat som faktiskt funkar för nån.:)

    Emlanemelie: Haha, det tycker jag du gör rätt i! Det är inte en prisvärd mascara alls, så lägg du pengarna på nåt annat du länge velat testa!:D

    Ninni: Hehe, ja här kände jag att jag inte kunde hålla tillbaka min frustration över en så usel produkt. Och det är helt okej att skriva jädrarimig på min blogg!;)

  5. Håller med dig helt och fullt i ditt omdömme! Det var så skönt att få läsa om någon annan som inte har så positiva erfarenheter av mascaran…

    Hittade din blogg idag. Trevlig!🙂

  6. Tänk, jag har alltid misstänkt att den där är rena skiten😀 Skönt att få det bekräftat.

  7. Jag testade den också för några år sen då flera av mina kompisar var alldeles lyriska, men jag hade framför allt ett annat stort problem och det var att små smulor av den ramlade in i ögonen under dagen! Ungefär som gamla tiders fibermascaror om ni vet vad jag menar…!! Det var fruktansvärt irriterande och mascaran åkte ganska snart i papperskorgen och jag återgick till min gamla trotjänare Definicils från Lancome.

  8. Härligt med en till som inte gillar den här mascaran!!! Skulle aldrig köpa den en gång till.

  9. Joanna: Välkommen hit!:)

    Bitchen: Ja, jag vet inte hur man kan lyckas med den här skitmascaran.:S

    Marianne: I hear you! Den är verkligen smulig och eländig, förstår inte att den är en storsäljare.

    Dami: Vi får nästan bilda en klubb: ”Tjejer mot 38-mascaran”!😉

  10. Min mascaraborste ser inte ut som den på bilden. Min är större. Du vet väl att det finns två varianter? En större o en mindre. Min heter MSL-1 och jag tycker den är kanonbra som vardagsmascara. Verkar som jag är ensam om att gilla den hehe.

  11. Jag har faktiskt redan börjat på recensionen av Clinique-mascaran, det blir en liten följetong!🙂

    Del 1: http://elmikas.blogspot.com/2008/03/mascaradagboken-dag-1.html
    Del 2: http://elmikas.blogspot.com/2008/03/mascaradagboken-dag-2.html

  12. Pingback: P’ssion » Bloggarkiv » Helgläsning vecka 12

  13. En riktigt glad påsk till dig!
    Hoppas att du får den bästa helgen, många kramar, V.🙂

  14. Oj så olika man kan tycka ibland!😀

    Det här är min absoluta favoritmascara. Det finns ingen annan som gör mina fransar lika snygga. Under en tid nu har jag använt en av Helena Rubenstein och den var inte alls kompatibel med mina fransar.

    Jag tror eg det mycket handlar om två saker här … Dels vilken teknik man använder sig av när man målar (Jag har vant mig vid den lilla borstens precision och är därför helt värdelös med en större) och dels säkert hur ens fransar egentligen ser ut vad det gäller kvalitet och fördelning typ. Med andra ord hur de svarar på formulan.

    Dessutom älskar jag att den håller för vilka stormar och gråtattacker som helst … Det finns dock en punkt jag kan hålla med dig om … dvs att det är förbaskat jobbigt att tvätta av den på ett vettigt sätt🙂

  15. Pingback: Mascaror, mascaror! « Sublimt

  16. Kanebos mascara 38 c, är den bästa jag provat i mitt druga 50-åriga liv. Man måste lära sig att ta bort den på rätt sätt!
    E

  17. min favvomascara hittills har varit blinc som också tvättas bort i 38 grader. den har tvärt emot vad du skriver om kanebo fått rätt mediokra/kassa betyg. men jag själv älskar den!

    ska testa kanebo nu också🙂 sen jag började med blinc har jag inte kunnat ha nåt annat.

    men jag är inte väldigt fixerad på att fransarna ska bli oemotståndliga. jag vill bara ha lite färg på dom.

  18. Pingback: Sublimt » Blog Archive » Mascaror, mascaror!

  19. Pingback: El Mika » Mascaradagboken, del 3

Kommentera

