Mina bästa vinterprodukter

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är jag ute mycket om dagarna i året runt och utsätter därmed min hud för mycket kyla, sol, vind och vatten. Lite som att leva i en Ted Gärdestad-låt med andra ord. Man skulle kunna tycka att vi nordbor borde ha blivit utrustade med superhud, men jag har en klassiskt känslig, tunn och lättretad hy som måste vårdas med stora mått omsorg och kärlek.

Solskydd, rejäl återfuktning och bra produkter till händer och läppar är viktiga komplement till täckjacka och dubbelfodrade tumvantar och här presenterar jag mina favoriter.

Till läpparna är japanska Yu-be´s Lip therapy min senaste favorit. Den både läker och skyddar mina läppar jättebra och dessutom till ett pris som gör att jag kan ha flera stift att fördela i jackfickor och väskor. Tidigare favoriten har varit Clarins klassiker Moisture replenishing lip balm som kommer i en tub med gul vaselinliknande kräm som doftar Clarins. En toppenprodukt även den, men till ett högre pris.

Solskydd finns det gott om och det gäller att hitta det som funkar för den egna huden. Jag gillar Clarins nya UV Plus protective day screen med solskyddsfaktor 40. Den skyddar mot de skadliga aspekterna av solens strålar. Att den dessutom går snabbt in i huden och inte hamnar i konflikt med min fuktkräm eller foundation är ett stort plus. Inte helt gratis i butik, men Strawberrynet har den för ungefär halva priset.

Winter wonder balm från Badger Balm är en annan favorit som funkar bra under förkylningsperioder. Man tar helt enkelt på lite kräm på bröstet, halsen eller under näsan för att vidga luftrören och på så vis få lättare att andas. Man kan också ta i lite i en skål hett vatten och andas in för motsvarande effekt.

Som allt-i-allo-kräm för nariga armbågar och andra fnasiga hudpartier på kroppen funkar Balm från BalmBalm suveränt. Smidig klämtub att ha med sig i väskan för instant insmörjning. Att den är ekologisk är ett stort plus!

Sebastians Potion No9 är en klassiker numer och håller i alla väder. På sommaren läker den solskadat hår och på vintern håller den dels bort den värsta frissigheten och fungerar dessutom som en inpackning som man inte sköljer ur – samtidigt som den faktiskt formar håret. Hur bra som helst och ett måste i mitt badrumsskåp.

Kommentera

