Oliv Naturell – Ögonmakeup remover

En bra ögonmakeup-remover är en sminkad flickas bästa vän och ett måste i badrumsskåpet. Jag har testat alla möjliga prisklasser och märken i jakten på den bästa (för mig) och på vägen stött på både en och två produkter som lämnat mig fundersam. En av dessa är Oliv Naturells ögonmakeup remover som finns att köpa på Kicks och Åhlens.

Så här står det på flaskans etikett:

Oliv ögonmakeup remover är mild och vårdande. Den löser snabbt och effektivt makeup utan att lämna någon fet hinna på ögat. Löser även vattenfast makeup och kan användas av kontaktlinsbärare. Innehåller jungfruolivolja som är återfuktande och mjukgörande. Appliceras på en bomullstuss och stryks i mjuka rörelser tills all makeup avlägsnats.

Jag håller med om att rengöringen känns skonsam, den lämnar huden lätt återfuktad och man får mycket riktigt ingen fet hinna på ögat. Som kontaktlinsbärare kan jag också intyga att den fungerar bra för oss halvblinda flickor. MEN – och det här är ett stort men – den tar inte bort mascara! Jag har testat att dränka in bomulltussar med rengöring och hålla mot fransarna i upp till 20 sekunder, men det är som förgjort. Ögonskuggor, brynpennor och liknande åker med i ett svep men mascaran lossar inte utan lättare våld. När man måste använda 2-3 indränkta bomullsrondeller att gnugga ögonen med i en smått desperat kamp för att få bort ett par lager mascara, tycker i alla fall inte jag att det är en bra ögonmakeupremover. Och även om man inte får en fet hinna på ögat eller irriterar linserna så åker ju de sistnämna ut ur ögat av allt gnuggande. Nej, hälsosam och skonsam mot huden i all ära men det finns många andra produkter som både är billiga, effektiva och skonsamma. Oliv Naturell Ögonmakeup remover undviker jag i fortsättningen och jag rekommenderar den inte.

Pris: Ca 70 kronor
Betyg: IG

6 responses to “Oliv Naturell – Ögonmakeup remover

  1. Vilken tycker du att jag ska skaffa mig? Nu har jag L300 från apoteket, men den svider lite och känns ofräsh. Har ju rätt mycket makeup runt ögonen och är också kontaktlinsbärare. Har aldrig hittat rätt produkt. avskyr den oljiga blå från L’oreal. Kan tillägga at tja gär en budgetflicka när det handlar om hudvård och så, lägger hellre pengarna på mer smink. Jag vet att prioriteringen inte är så smart, men vi har alla våra fel och brister…

  2. Hello Sminky! Jag skulle rekommendera dig att köpa Niveas ögonmakeup remover för vattenfast makeup. Jag har alltid en flaska av den i badrumsskåpet, ett solklart budgetalternativ som slår de andra i samma prisklass på fingrarna!:)

  3. Tack för tipset! Jag tar ditt råd och rusar iväg redan imorgon för att införskaffa den! Är så trött på apotekets…

  4. Hoppas du blir nöjd med den! Ett tips bara: massera in rengöringen med fingrarna på ögonen och svep bort sminket med en bomullsrondell efteråt. Funkar bäst för mig när det gäller den removern iaf.:)

  5. Sublim! Den är hur bra som helst! Tack för tipset! Har haft den i ett par dagar nu och den tar verkligen bort allt smink direkt. Dessutom har jag inte hela ögonen fulla med mascararester efter att ha försökt gnugga bort allt. Ett superbra tips som jag är så glad för!

  6. Va kul att du gillar den! Det är mitt absolut bästa budgetköp, varför lägga hundralappar på dyra Bi-facils och liknande när den här finns!?:D

Kommentera

