Lumene – Sensitive tender drops: Soothing night cream


Lumene är det finska skönhetsmärket som har dom idé att använda sig av vad den nordiska naturen har att erbjuda för att framhäva skandinaviska hudtyper. Givetvis kan alla andra också använda sig av deras produkter, men tanken är att de artiklar man tar fram är särskilt lämpade till den klassiskt skandinaviska hudtypen och det klimat som är här i Norden med snabba årtidsväxlingar. Jag själv har ett typiskt nordiska utseende och har även lyckats få den känsliga, sköra vita huden på köpet. För alla oss finns Lumenes hudvårdsserie Sensitive som innehåller det mesta en känsligare hud behöver såsom rengöring, dag- och nattkräm, fuktmask, ögonkräm etc. Jag har testat dag- och nattkrämen i den här serien och tänkte börja med att skriva om den man använder till natten. 

Soothing night cream är en 100% doft-och färgfri kräm som kommer i en stilren glasburk. Jag tycker inte att det är den mest hygieniska eller praktiska förpackning som finns, men den pryder onekligen sin plats på badrumshyllan. Själva krämen, som är fullproppad med linolja, är vit, tjock och fluffig och dryg. En liten klick räcker långt vilket är ett plus. På huden känns den först rätt fet men glider snart in i huden och efterlämnar ingen fet hinna. Huden känns väl återfuktad och även något lugnad. Det är min erfarenhet att den gör huden len och smidig över natten och  återfuktar den väl. Små irritationer och torra partier försvinner snart och inga nya tillkommer. Vad som däremot inte fungerade för min del är att jag får små finnar av den. En natt eller två är inga problem, men om jag använder den regelbundet blir min hud ledsen och protesterar i form av små röda plitor, speciellt runt käklinjen och på kinderna. Det är ju inget man vill ha så det blir inget mer inköp av den här nattkrämen för min del. Varför den ger mig lite acne vet jag inte, möjligen kan den vara för fet för mig även om jag inte upplever den så.

Pris: Ca 130 kronor på Kicks eller Åhlens
Betyg: G – en bra kräm bortsett från att just jag får plitor av den

Kommentera

