RoC – Calmance Intolerance Repairing cream

Det här är faktiskt den enda produkt jag testat ur RoC´s digra hudvårdssortiment och det var efter ett tips från en väninna, annars skulle jag nog ha missat den här krämen också. Calmance intolerance repairing cream vänder sig till alla oss med irriterad, känslig eller på annat sätt ledsen hud som reagerar genom att bli röd. Den lämpar sig också för de med hudåkomman rosacea, vilket ger en röd och irriterad hud på främst näsan och kinderna. Man kan använda den både kontinuerligt som en vanlig dag-och nattkräm eller som en kur vid utslag av kosmetika eller olika väderskador som solsveda och nare. Den innehåller saker som Ginko biloba och kamomill som lugnar stressad hud och bygger upp den inifrån.

Kamomill är också vad den här rätt trögflytande krämen doftar som. Jag tycker inte själv att den luktar så gott, men det är ju en personlig preferens. Själva krämen är kompakt och känns rätt fet, lite som en salva och jag hade i början lite svårt att vänja mig vid den känslan på huden i ansiktet. Krämen är dryg och man behöver inte mycket för att täcka ansikte och hals. Man kan med fördel även smörja in den på ett irriterat och rött dekolletage. Då den som sagt är rätt kompakt får man massera in den lite längre än vanligt för att den ska gå in i huden, något som inte passar alla. Själv vill jag gärna att det ska gå så snabbt som möjligt både på morgonen och kvällen och ser det som ett minus om en produkt tar för lång tid på sig.

Jag har testat Calmance som en kur under en månads tid. Första gångerna jag smorde in mig märkte jag inte någon direkt skillnad. Huden kändes visserligen rejält återfuktad men mycket mer än så upplevde jag inte att den gjorde. De verkliga resultatet kom en vecka eller två senare. Min hud var inte längre irriterad, rodnaden hade dämpats markant och den var återfuktad och glad – ett resultat som höll i sig ett bra tag efter att jag slutade använda krämen. (Man vill ju testa så många olika…*host*). I mina ögon är Calmance en riktigt bra kräm för alla oss som har svårflirtad hud som protesterar med blossande kinder och kliande partier. Den kostar dessutom inte speciellt mycket vilket är ett stort plus.

Tips! Komplettera med rengöringskräm, fuktkräm, mask och body lotion i samma serie.

Pris: 95 kronor
Betyg: MVG

– – –

 Uppdatering 15 september 2007. Jag misstog mig på vad krämen hette, det är inte Soothing moisturiser jag använt utan Intolerance repairing cream!

7 responses to “RoC – Calmance Intolerance Repairing cream

  1. Det lät ju rätt bra! Jag har världens snällaste hud men jag skulle behöva en vettig fuktighetskräm. Jag tänker alltid att jag ska köpa någon bra men när jag väl står där så blir det ingen eller en billig. Om den här krämen funkade måste ju ROC hålla en okej standard och då kan de kanske vara ett alternativ. Bra att veta!

  2. Åhå, låter som nått för moi! =D Är ju lite rödblossig, inget extremt men ändå! Vädligt nice att den verkar vara så effektic också!

  3. Det här låter ju som något man vill kolla lite närmare på.

  4. Spännande, jag har ju röda kinder och känslig hy så den innehållsförteckningen ska jag kolla upp ordentligt..! Bra recension (som alltid)!

  5. Det låter som nånting som skulle kunna passa min hud. Men har inte Roc mineraloljor i sina produkter?

  6. Sminkan: RoC har tydligen produkter för de flesta sorters hudtyper och åkommor så du får väl botanisera lite i butikerna.

    RQ: Ja, granska den och hoja gärna om det är nåt fuffens i den som man behöver veta.

    Elina: Jag har ingen koll på mineraloljor och vet inte om de finns i den här krämen. Det viktigaste för mig här är att den gör min hud glad och då spelar det liksom ingen roll om det är mineraloljor i.:)

  7. Här är ingredienserna, tror jag bestämt:
    Ingredients: aqua, glycerin, cyclohexasiloxane, paraffinum liquidum, dimethicone, cetyl alcohol, squalane, glyceryl stearate, PEG-100 stearate, cera microcristallina, simmondsia chinensis, butyrospermum parkii, chrysanthemum parthenium, bisabolol, panthenol, allantoin, ginkgo biloba, sodium carboxymethyl betaglucan, sodium acrylate/acryloyldimethyl taurate copolymer, polysorbate 80, isohexadecane, pentylene glycol, cyclopentasiloxane, paraffin, caprylyl glycol, p-anisic acid, sodium hydroxide, disodium edta, tocopheryl acetate, CI 77891, [FPT 0743].

    Bara som en parentes!

Kommentera

