Mario Badescu är ett märke som gjort naturliga hudvårdprodukter i över 40 år och som älskas av kändisarna i det stora landet i väst. Beautybible brukar också hylla deras krämer så jag var ju bara tvungen att testa några produkter därifrån.

Azulene Calming mask är tänkt som en lugnande mask för känslig, irriterad, röd hud och även Rosacea-besvär. Den innehåller anti-inflammatoriska egenskaper såväl som porrengörande. Krämen kommer i en burk på 59 ml och påminner lite om tandkräm. Den är ljusblå och doftar gott och fräscht. Den är lite tjock och seg i konsistensen så man får jobba lite för att få ut ett jämnt lager i ansiktet. Det första jag kände var en avkylande effekt som var behaglig. Några minuter senare förbyttes dock denna till en mindre skön känsla – den gjorde direkt ont! Plötsligt kändes det som om jag hade riktig tandkräm med extra mint & flour i hela ansiktet, det sved som tusan och kändes så obehagligt att jag tvingades skölja av den per omgående. Jag fick badda med kallt vatten och försiktigt ta på Prolagéne från Declèor på den blossande huden som kändes alldeles solsvedd.

Jag vet inte om det här var en engånghändelse för jag har inte vågat prova den igen. Kanske var just min burk fel eller så var det nåt annat lurt, men såhär läskigt vill inte jag ha det i synnerhet inte när det är en mask som ska lugna känslig och röd hud. Hu!

Pris: 226 kronor på Eleven.
Betyg: IG

Kommentera

