I.D Bare Escentuals – Mineral Veil

Mineral Veil är ett transparent ”puder” som är baserat på majsstärkelse. Det är inte ett puder i den bemärkelsen att det innehåller någon egentligt färg, utan syftet är att fästa en foundation och suga upp överflödigt fett som produceras under dagen. Jag köpte den här samtidigt som min mineral foundation från I.D. men det är bara Mineral Veil som jag varit trogen sedan dess.

Pulvret kommer i en sifterburk som man hanterar på det sedvanliga sättet; alltså skakar man ut lite i locket och arbetar in i en borste och puffar sedan in det i ansiktet. Lite räcker en lång väg här så se upp så att det inte blir en mjölig effekt snarare än en matt finish. Produkten är otroligt dryg och en stor burk räcker länge, länge. Om man har möjlighet tycker jag att man ska köpa en liten burk som är lättare att ha med sig i väskan, för man behöver inte en burk i fullstorlek med tanke på drygheten. För mig fungerar Mineral veil strålande. Min hud förblir matt under dagen och ytan känns len och matt. Den dämpar även rodnader något vilket jag uppskattar. Jag tycker att den fungerar lika bra oavsett om jag har den över mineralfoundations eller vanliga foundations, så man kan gärna använda den även om man inte vill ha allt annat i I.D´s serie. Kan tillägga att jag använder en vanlig puderborste vilket funkar finfint, det finns alltså ingen anledning att köpa en speciell borste från I.D.

Mineral Veil finns även i en tinted variant för sommarmånaderna eller de mörkare hudtyperna. 

Andra användningsområden:

  • Man kan lägga en kleenex ovanpå munnen och pudra på veilen ovanpå för att fixera ett läppstift.
  • Fungerar bra som ögonskuggsspillsuppfångare (!) genom att man lägger ett tjockare lager under ögonen innan man målar på skuggor.
  • Man kan blanda den med lösa puderskimmer och glitter och borsta på kroppen.

Pris: 385 kronor i butik och på Hudoteket.
Betyg: MVG

9 responses to “I.D Bare Escentuals – Mineral Veil

  1. vad menar du med vanlig puderborste? tänkte köpa mineral veil så fort jag får pengar, men känner ju inte för ännu en i.d borste för flera hundra.. (använder deras foundation & kabuki..)

  2. Jag har en från Kicks, minns inte vad den kostade men det är ingen märkvärdig.:)

  3. Jag gillar också den här. Fast den håller tyvärr inte min panna och näsa matt hela dagen, men det kan ju bättra på. Och den räcker ju hur länge som helst! Jag är rädd att jag kanske inte hinner använda upp min innan den går ut. Jag har liksom haft den i mer än ett år och har bara använt 3/4 av den. I alla fall – mineral veil är super🙂

  4. Visst är den dryg! Helt galet hur länge man skulle kunna ha en burk…:S

  5. vill varna lite för det här pudret om man som jag har känslig och allergibenägen hud. jag får utslag av att använda det, det är antagligen majsstärkelsen som gör det, det kan tydligen vara allerogen. trist.

  6. Johanna: Vad trist att det inte funkat för dig. Jag har också väldigt känslig hud men för mig funkar det fint, man får nog prova sig fram.:)

  7. Är det bara ett vanligt puder, eller ger det lyster också som reklamen säger? Och tror du det går att använda bara denna utan att ha foundation under?
    Tack /Astrid

  8. Hm, det är ju inte ett vanligt puder egentligen utan en snarare en puderliknande produkt som mattar ner, jämnar till, fixerar mejken och får huden att se finfin ut. Den är inte skimrande eller nåt sånt, men lyster… jao, det är det allt. Man blir väldigt fin i ansiktet iaf.;)
    Det funkar bra att använda den utan foundation under.

  9. I have tried a mineral makeup from this web site and found it really good!

Kommentera

