Decléor – Eau Demaquillante

  Decléor är det franska skönhetsmärket som har alla de där knallgula förpackningarna och som används flitigt av hudterapeuter på skönhetssalonger. Tanken bakom sortimentet är aromaterapi och alla produkter är helt vegetabiliska och innehåller bara örter, växter och essentiella oljor. Molekylerna i produkterna är identiska med hudens egna, vilket gör det lättare för dem att tränga djupt ner i huden och göra verkan istället för att lägga sig ovanpå som många billiga märken gör. Aromaterapin påverkar dessutom inte bara huden utan verkar även lugnande och balanserande på våra sinnen.

Jag var under några år en stor konsument av Decléors produkter och gick regelbundet på behandlingar med deras system. Jag trivdes bra med det och min hud blev väldigt fin och välmående. Anledningen till att jag började leta efter ett alternativ var två; dels priserna – det är väldigt dyrt med Decléors produkter, speciellt om man är student som jag var då. Den andra anledningen var att jag helt enkelt tröttnade på alla dessa dofter. Produkterna luktar visserligen gott, men starkt och mycket, vilket inte alltid är mysigt. Är man känslig för starka dofter tycker jag inte att man ska satsa på Decléor.

Jag tänkte recensera alla de produkter jag använt eftersom många frågar mig om jag testat deras grejer. Även om jag inte använder dem själv numer, är det bra produkter och väl värda att testa.
Först ut är Eau Demaquillante.

Eau betyder vatten och demaquillante rengöring, på franska, alltså handlar det om ett rengöringsvatten.😉 Det här vattnet är till för känslig och torr hud som inte bör utsättas för vatten i onödan. Det kommer i en flaska med snäpplock och finns i olika storlekar. Det innehåller välgörande saker som: olja av kamomill, neroli, och lavendel , phyto-aromatiskt vatten av ros, sötväppling och malva, alla designade att lugna och skydda en reaktiv och känslig hud. Man tvättar av både make up och smuts med den genom att ta några droppar på en bomullsrondell. Inget vatten behövs alltså. Man kan även applicera den direkt med fingertopparna om man så vill och därefter torka av med bomull. Huden blir väldigt len och behaglig, tycker jag, och den tar bort smuts bra. Speciellt bra är den dock att använda på morgonen under vinterhalvåret, då man inte ska använda vatten i ansiktet om man ska ge sig av ut i det kalla, eftersom det kan skada huden. Jag älskade att använda den här på morgonen och gör så fortfarande ibland, speciellt kalla morgnar. Jag tycker däremot inte att den är optimal som make up-remover, det känns på nåt vis inte som en riktig helrengöring om jag inte får skölja av ansiket i vatten på slutet. Men det har nog mer med mina personliga preferenser att göra, och mindre med vattnets effektivitet.

Sammanfattningsvis vill jag säga att Eau Demaquillante är ett bra rengöringsvatten för den känsliga, reaktiva och mycket torra huden och speciellt bra att ha som morgontvätt under vinterhalvåret.

Pris: Ca 400 kronor i butik. Ca 300 kr på Strawberrynet.
Betyg: VG

Här kan du läsa mer om Decléor.

Kommentera

