Ole Henriksen – Firm action Pore refining mask

Den här masken doftar jättegott och kommer i en söt burk. Själva masken är lite mousseliknande och blir krämig när man applicerar den. Den innehåller bland annat aloe vera, echinacea, sojamjöl och salt från Döda havet och är tänkt att rena huden, dämpa inflammationer och minska porernas storlek. Man ska använda den 1-3 gånger á 20 minuter per vecka för att få bukt med orenheter och förstorade porer. På Blush skriver man att den är väldigt bra för cystisk acne, det vill säga acne som inte har någon öppning utan är en böld under huden. Då ska man lägga på ett lager innan sänggående och skölja av på morgonen och upprepa tills bölden lösts upp. Huruvida det fungerar eller ej har jag ingen aning om, men det kan ju vara intressant för de med sådana hudproblem.

När jag lade på den på mitt rengjorda ansikte kändes den direkt stark, som om den verkligen drog samman hela huden. Efter ytterligare någon minut började den göra direkt ont och efter 10 minuter tvingades jag skölja av den eftersom det gjorde så ont att mina ögon tårades. Och det upprepades även gången efter när jag gjorde ett till försök. Effektiv eller ej – så vill i alla fall inte jag att en ansiksmask ska kännas. Något för er andra med känslig hud att tänka på om ni är nyfikna på den här produkten.

Det känns inte som om jag kan ge den här ansiktsmasken en riktigt rättvis recension för den passade helt enkelt inte min känsliga och yttorra hud, trots att den är avsedd för alla hudtyper. Jag har bara testat den två gånger, sedan insåg jag att den helt enkelt gjorde för ont att ha i ansiktet. Däremot tror jag att den kan vara finfin om man har fet hud, fet acnehud eller blandhud då den är rejält uttorkande och sammandragande.

Pris: 395 på Blush, Snowdrops, Smashing och Hudoteket.
Betyg: –

Kommentera

