Hårvårdsrutiner

Sköna Rocketqueen har varit hygglig och skrivit ner sin hårvårdsrutin, vilket säkert innehåller många bra tips för de som har liknande hårtyp som henne – det vill säga långt, lockigt och torrt. Själv är jag tyvärr inte begåvad med ett så tjusigt svall utan måste tampas med ett typiskt skandinaviskt hår som är allt annat än lätt att få fint. Eller ja, fint är väl just ordet för det; fint, tunt, rakt och mjukt. Som om inte det vore nog blir det dessutom dassigt och fett fasligt snabbt så det där med att håret är som bäst dagen efter hårtvätt är inget jag känner igen mig i. Om jag inte tvättar det varje eller varannan dag så går larmet hos Svenska Frisörförbundet, jag lovar! Nåväl, nu ska ni slippa tramsandet och istället få veta hur jag gör för att försöka göra en till synes hopplös situation bättre.

En vanlig dag brukar jag använda schampot Hydrating schampo från Matrix Biolage-serie. Det doftar frisörsalong, löddrar mysigt och gör mitt hår riktigt rent. Är det fler än en dag sedan jag tvättade håret kör jag två omgångar med schampo, annars nöjer jag mig med en. Därefter tar jag ibland i lite Detangling solution från samma serie i hårtopparna som får sitta i nån minut. Även den doftar gott och frisörsalong och gör mitt hår lätt att reda ut. Jag avslutar så gott som alltid med iskallt vatten för det står det alltid i alla hårreportage att man ska, det har visst nåt med att försluta hårstråt? Hm, nåja, det känns skönt också. Har det gått några dagar sedan jag tvättade håret eller om det känns väldigt ofräscht så tar jag Sunday shampoo från Bumble & Bumble istället. Det är ett djuprengörande schampo som får håret att kännas riktigt, riktigt superrent. Det blir lite för starkt att använda dagligdags för min smak dock. Men det är ett bra schampo som jag verkligen rekommenderar.

Om jag inte haft i balsam och inte ska styla håret, tar jag i lite Hair conditioner and grooming formula 133 från Kiehl´s som är en speciell kräm som kan användas både som styling och leave-in-balsam. Den gör mitt hår fint om jag bara låter det självtorka och inte ska föna in volym i det. Om jag inte tar den använder jag Sebastians klassiker Potion 9 som är det bästa jag vet för håret. Den är har en sällsynt god förmåga att ”läka” håret och göra det mjukt och lent utan att tynga ner det.

De tillfällen då jag vill piffa till min page brukar jag ta i lite allt möjligt såsom Lóreals volymmousse, Joicos Texturizing spray och Björn Axén Root lift. I kombination brukar de kunna få även mitt stackars hår att lyfta och gå att forma med borste och fön. Hårspray är supersvårt att få till tycker jag, den där Elnett som alltid röstas fram som den bästa håller inte det minsta på mitt hår. Jag har nån Rock hard från ett märke jag inte minns namnet på som funkar hyggligt om man öser på en hel del.

Ja, det där var då min hårvårdsrutin. Inpackningar gör jag aldrig eftersom jag inte behöver det, enligt min frisör. Mitt hår blir nästan sämre av inpackningar eftersom de ofta gör mitt hår ännu mjukare än tidigare. Stylingtänger använder jag extremt sällan så där finns inte mycket att skriva om. Mitt nästa inköp till mitt hår ska bli en Dust it från Schwarzkopf, som jag skrev om i ett tidigare inlägg. Den är tyvärr alltid slutsåld när jag ska köpa den så det kanske får bli en beställning från Lookfantastic. Är det någon som har använt den ett litet tag och kan ge en utvärdering?

Skriv jättegärna ner era egna hårvårdsrutiner och posta antingen i mitt kommentarsfält, hos Rocketqueen eller på din egen blogg.🙂

Priser: Just nu har Bellbox 20% rabatt på Matrix produkter så 500 ml Hydrating schampo kostar 132 kronor och Detangling solution lika mycket. Potion 9 kostar 270 kronor för en stor tub på 150 ml och 10 gram Dust it kostar 147 kronor på samma ställe.
Lookfantastic kostar samma produkter: Schampot finns för 76 kronor men då är det en flaska på 250 ml. Balsamet är också i 250 ml-flaska och kostar 96 kronor. Dusti it kostar 134 kronor och Potion 9 233 kronor.

Övriga produkter har jag inga prisuppgifter på tyvärr.

One response to “Hårvårdsrutiner

  1. Rock Hard är från Romella, f d Björn Axéns budgetserie, och den är mycket bra – storfavorit hos punkare och svartrockare med gigantiska mohikaner och dylikt, kan tilläggas som kuriosa… Finns även en mycket effektiv volymspray i samma serie som borde funka bra på ditt fina hår. Jag har samma hårtyp, fast färgat, så det är torrt i topparna och fett i hårbotten, och mitt är långt och har absolut noll och ingen lyftkraft i sig själv; men jag har åstadkommit Stort Hår med Romellaspray.

Kommentera

