Laura Mercier är sublim

Ååååh… Jag är kär. I Laura Mercier. Och i expediten vid LM-disken på NK Gbg. Eller mja, i Ms Merciers foundations om man ska vara petig.

Som av en händelse ramlade jag in på NK och befann mig plötsligt borta på COW´s västkustfilial och deras LM-disk. Märkligt hur det kan bli. Där stod en ensam tjej som blev överlycklig över att få något att göra. Jag såg chansen och frågade försiktigt om tips på foundations vilket jag fick – med besked. Hon klämde på och synade min hud noga och frågade över vanor, medicinering och liknande. Jag sa att jag äter en medicin som gör att jag svettas och att huden lätt ”äter upp” min foundation så jag behöver något som sitter riktigt bra och inte smälter bort. Tinted moisturisern som varit så i ropet lockade mig inte alls efter att jag kletat lite med den och inte heller tyckte expediten och min nyfunna idol att den funkar för min hy. Hennes favorit är Oil-free foundation, som hon också påpekade är Laura Merciers egen favorit och den hon helst vill att alla ska använda. Den är som namnet antyder oljefri men är ändå inte uttorkande. Den innehåller vitaminerna A, C och E vilket skyddar mot föroreningar. Man applicerar den med en svamp och bygger gradvis upp den täckning man vill ha, allt från tunn till heltäckande. Man kan även nöja sig med att bara ta på de partier man vill snygga till. Mercier-tjejen var noga med att påpeka att man INTE ska använda sig av fingrarna när man applicerar Laura Merciers foundations. Detta eftersom de är så pigmentrika att de smälter in för fort genom fingrarnas värme och lätt fastnar i små fjun och ojämnheter. Med en svamp är det lättare att arbeta in färgen och sedan dutta/stryka på färgen. Hon visade till och med detta på sin ena arm och visst hade hon rätt. Mycket bra sak att veta tycker jag!🙂

Nåväl, jag frågade om Silk creme foundation också, vilken jag varit sugen på bra länge eftersom den är den mest heltäckande i sortimentet. Jag fick då förklarat för mig att den ursprungligen gjordes för kvinnor över 50 år då den slätar ut små linjer i huden och ger en ”bebis-hy”. Nu använder kvinnor i alla åldrar den förstås, men hon tyckte att den passar bäst för kvällsbruk då den lätt kan se lite väl sminkad ut.

Efter denna genomgång skickade hon med mig två rejäla provburkar på Silk creme foundation i Rose ivory och Oil-free foundation i Blush Ivory. Jag fick även med en appliceringssvamp. Hon ville att jag skulle ta hem dem och prova några dagar innan jag beslöt mig för vilken jag ville satsa på. Hon menade på att man aldrig ska köpa en foundation utan att ha testat den hemma först. Schysst inställning! Alltför många expediter är bara intresserade av att sälja allt de orkar och vill inte hjälpa till med prover och liknande. Heja LM-disken på NK i Göteborg således!

Nu ska jag testa mina prover den kommande veckan och se vilken jag ska köpa, jag är redan nu fasligt sugen på båda två för efter hennes sminkning av mig med dem (olika partier i ansiktet alltså), insåg jag att snyggare hy än så går inte att köpa. Jag tror dock att det kommer bli Oil-free först och Silk creme till hösten.

Recensioner kommer såklart när de införskaffats och testats ytterligare.

Oil-free foundation och Silk créme foundation kostar båda 430 kronor på COW/NK. Finns ibland att hitta på Strawberrynet för ca 315 kronor.

One response to “Laura Mercier är sublim

  1. Jag håller med dig, jag gillar också tjejerna vid LM-disken på NK i Gbg. Så himla serviceinriktade och trevliga🙂

Kommentera

