MAC – Studio Tech

MAC har varit en favoritmärke hos mig sedan den dagen för 6 år sedan då en make up-tjej haffade mig inne på Åhlens City här i Göteborg. MAC-disken hade relativt nyligen öppnat och jag kände inte till speciellt mycket om märket. Hon undrade om det var något speciellt jag ville ha hjälp med och jag frågade då lite försynt om det fanns någon foundation som kunde fungera på min krångliga hud.

Givetvis fanns det en sådan och så blev jag sminkad på ena halvan av mitt ansikte med Studio Fix. Studio fix är, för er som inte är bekant med den, en fast foundation i kakform som kombinerar foundation, concealer och puder i en och samma produkt. Jag blev alldeles lyrisk över det fina resultatet, alla små blemmor, ojämnheter och rodnader var helt försvunna, kvar var bara en matt, len hud som såg perfekt ut. Givetvis köpte jag ett exemplar och har sedan dess alltid haft en hemma i sminklådan. Varför sitter jag då och babblar om Studio Fix, var det inte TECH som skulle recenseras? Jorå, det är det också. Eftersom Studio Fixen ger ett perfekt resultat för mig, men kommer med ”biverkningen” att jag får acne när jag använder den så har det inte blivit ett så frekvent användande. När jag så fick höra av en väninna hur fantaaaaastisk hon tyckte att hennes senaste MAC-foundation var, var jag inte sämre än att jag klickade hem en från Strawberrynet.

Skillnaden mellan Studio Fix och Studio Tech är enkel; då Fix är en kombinationsprodukt så är Tech en ren foundation, om än i en fastare konsistens än de vanliga flytande. Den kommer i en klassisk svart MAC-ask med spegel i locket och appliceringssvamp i en förvaringshylla under själva krämen. Jag beställde samma nyans som på min Fix, alltså NW20*, i tron att det skulle vara samma färg. Det första som slog mig när jag fick hem den var dock att den var mörkare än min Fix. Inte mycket, men någon nyans eller två. Nu gjorde inte det så mycket eftersom sommaren var i intågande och jag fått lite, lite färg i ansiktet vilket gjorde att färgen passade jättebra. Jag skulle rekommendera att man kollar upp exakt vilken nyans man ska ha i de olika MAC-foundations som finns, det är ju inte kul att få hem en som inte alls funkar.

På MAC´s hemsida beskriver man Studio Tech som en kombination av vatten, fuktighetsgivare och puder och att den ger en pudrig, matt yta som går att variera täckförmågan på beroende på applicering och lager. Vidare står det att den passar alla hudtyper och är non-acnegenic, dvs att den inte framkallar acne. Jag är med på allt det här utom en sak – man får ingen pudrig matt yta! Snarare en fuktig och glansig hud som man måste borsta på puder ovanpå för att få en matt finish. Jag vet inte hur de tänkt sig att den ska kunna bli matt och pudrig när den är såpass krämig och nästan lite ”vattnig” i konstistensen när man sminkar på den. Den är inte heller lika lätt att få snygg som Fix:en, den tenderar att glida runt på huden, speciellt om man nyligen smort in ansiktet med fuktkräm. Täckförmågan kan varieras från skir till skapligt täckande, men inte alls heltäckande. Studio Tech har helt enkelt inte blivit en favorit hos mig även om den känns återfuktande, har en fiffig förpackning och inte ger mig acne. Det är dock inte någon dålig produkt, jag skulle tro att den funkar hur bra som helst för de med riktigt torr hy och de som inte vill ha en matt finish utan föredrar när det är lite mer glans i ansiktet.

220 kronor för den exkl. rabatter på Strawberrynet (som inte alltid har den i sitt sortiment). I butik skulle jag gissa på att man får den för nån hundralapp till, någon som vet?
Betyg: G

*NW20? MAC har ett väl utvecklat system för sina olika nyanser på foundations, concealers och puder. NW betyder att det är en nyans anpassad för rosa-beige hudton och 20 står för vilken färg man har. Ju högre siffra desto brunare/mörkare är man. För att läsa mer om detta är det bara att gå in på MAC´s hemsida och läsa i deras Shade guide.

2 responses to “MAC – Studio Tech

  1. Är studio fix väldigt täckande?Har tidigare provat puderfoundations men det har då känts soma tt man enbarttagit på lite puder på hyn.Funkar den på lite torrare hy eller blir det kakigt då?

  2. Studio Fix är ju foundation, puder och concealer i ett så resultatet blir rätt täckande, ja. Om man har riktigt torr hy skulle jag inte rekommendera den faktiskt, då är nog Tech att föredra. Om du har möjlighet att besöka en MAC-disk så brukar tjejerna som jobbar där vara väldigt hjälpsamma och sminka en med det man vill testa. På så vis kan du känna efter innan om det är något för dig.:)

Kommentera

